BMC, hoofdsponsor van Jumping Amsterdam, heeft een samenwerkingscontract met het Fonds Gehandicapten Sport Nederland getekend. BMC heeft samen met andere grote Nederlandse bedrijven het unieke initiatief genomen om een fonds voor Gehandicaptensport op te richten. Dit houdt in dat BMC minimaal 1% van het jaarlijkse sponsorbudget beschikbaar stelt in Fonds Gehandicaptensport. BMC ondersteunt hiermee hippische minder valide sporters. Met dit initiatief hoopt BMC een sneeuwbaleffect te creà «ren bij andere bedrijven.

Uri Coronel, voorzitter van Ajax en voorzitter Comité van Aanbeveling Fonds Gehandicaptensport, benadrukte tijdens een bijeenkomst de collectieve verantwoordelijkheid van sportsponsors.
“Reserveer 1% bovenop het sportsponsoringbudget voor de gehandicaptensport, zodat de gehandicaptensport een volwassen positie binnen de sportwereld krijgt.”
1% omdat 1% van alle sporters een handicap heeft. 1% van alle sportsponsoring in Nederland (tussen de 500 en 600 miljoen euro), betekent een verhoging van het budget voor de gehandicaptensport van 5 miljoen euro. Hiermee kan het Fonds zowel de kwaliteit als kwantiteit van het sportaanbod verbeteren en de participatiegraad van gehandicapten verhogen. Uiteindelijk doel is om iedereen met een handicap overal te kunnen laten sporten.

Grote sportsponsors als Rabobank, ING, BMC, ABN AMRO, Aegon, Hertz, NS, Univé, Price Waterhouse Coopers en Ricoh hebben inmiddels hun verantwoordelijkheid genomen.